Facebook Rights Manager: první zkušenosti

Komentářů (0) Facebook

Jak jsme vás již před časem informovali, Facebook na své vývojářské konferenci F8 představil nástroj s názvem „Facebook Rights Manager“, který je obdobou „Content ID“ na YouTube a slouží k ochraně autorského obsahu před zneužíváním a nepovoleným šířením. 

facebook-rights-manager

Praktika označovaná jako freebooting (krádež videa a jeho následné šíření pod vlastním jménem) byla na Facebooku bohužel vždy všudypřítomným fenoménem a na zavedení obdoby Content ID se netrpělivě čekalo. Nyní se nástroj Rights Manager konečně pomalu dostává mezi vybrané poskytovatele obsahu a my vám přinášíme první reálné zkušenosti s jeho používáním.

Tento text mohl vzniknout díky spolupráci s multikanálovou sítí Tubrr, která přístup k Rights Manageru získala a umožnila tak jeho testování. Tubrr sdružuje přední české i slovenské youtubery a v jeho kompetenci je tak ochrana práv k velkému množství obsahu. To je také důvod, proč firma přístup k tomuto nástroji již nyní získala.  

Nahrání videa

Pokud jde o nahrání videa do Rights Manageru, jedná se o velice jednoduchý proces. Nedostatek spatřujeme ale v tom, že prozatím nejde nahrávat více videí najednou. Pokud jste si tedy představovali, že vezmete složku svých videí a hromadně je do tohoto facebookového správce práv nahrajete, budete nepříjemně překvapeni.

rights_manager_reference-files

Když je video nahrané, uživatel má možnost označit, v jakých zemích si na obsah nárokuje vlastnictví. Nutné je rovněž zatrhnout, zda je nárokováno video, audio, nebo obojí. Pokud totiž uživatel do videa používá například hudbu z audiobanky, těžko si může nárokovat její vlastnictví.

V neposlední řadě je možné také upřesnit pravidla pro vyhledávání videí podezřelých ze zneužití cizího obsahu. Majitel videa si může nastavit hlídání například až na videa, která využívají více než minutu jeho obsahu atp. Důležitou funkcí, která ve Facebook Rights Manageru nechybí, je možnost nastavení tzv. whitelistu, tedy seznamu uživatelé a stránek, které nárokovaný obsah využívat mohou.

Nárokování obsahu

Pokud své video do Rights Manageru nahrajete, stane se z něj referenční soubor. Jakmile pak tedy někdo zveřejní video využívající vámi vlastněný obsah, budete díky novince od Facebooku upozorněni v řádu pár minut. Složitější je situace v případě, že „kradené“ video na Facebooku již nějakou dobu existuje a vy si na něj nahráním referenčního souboru nárokujete právo až zpětně. Facebook pak musí videa složitě prohledávat, což při neuvěřitelném množství obsahu na této sociální síti není nic jednoduchého. Může to tedy trvat o mnoho déle. Podobně ale funguje i YouTube a jeho Content ID, takže zde nemůžeme Facebooku nic vyčítat.

rights_manager_match-comparison

Pokud Facebook nalezne video, které vykazuje shodu s vámi nárokovaným obsahem, máte následující možnosti:

  1. Autorizovat jej, čímž se videu dostane povolení dále na stránce bez postihu existovat.
  2. Oznámit neshodu, tedy upozornit Facebook na to, že dané video žádný váš obsah nezneužívá a že bylo rozpoznáno chybně.
  3. Nahlásit video, čímž potvrdíte, že video neprávem využívá váš obsah. Tím video označíte ke smazání.

Zde má Facebook určitě, co dohánět, protože konkurenční YouTube nabízí možností více. Youtuber může video zneužívající jeho obsah například nechat dále existovat, ale nárokovat si veškerý zisk, který odcizené video vykáže. Rozšířené možnosti zacházení s obsahem porušujícím duševní vlastnictví by jistě ocenili i mnozí tvůrci na Facebooku.  

Přístup YouTube a Facebooku se navíc liší i v samotném stažení videa. Na videoportálu Googlu má uživatel možnost kradené video sám smazat. Na Facebooku lze takové video jen nahlásit a video je případně smazáno až poté, co Facebook událost prověří. V našem případě ale uběhlo od nahlášení video po jeho skutečné smazání jen 30 minut, takže se nejednalo o nijak zásadní prodlevu.

Facebooková stránka, která video neoprávněně použila, dostala o smazání videa přirozeně zprávu. Zároveň byla upozorněna, že pokud se bude podobné zneužívání obsahu opakovat, bude jí blokací znemožněno publikování dalšího obsahu. Za zmínku stojí i fakt, že při nahlašování videa uživatel zadává své kontaktní údaje, aby mohla protistrana autora videa kontaktovat a záležitost urovnat.

Závěrečné postřehy

Cekově se nebojíme říci, že Rights Manager od Facebooku funguje obstojně. Je ale na první pohled patrné, že se jedná o novinku. Z hlediska funkcí má firma Marka Zuckerberga ještě co dohánět. Důležité navíc bude upřesnit řadu nejasností, které s sebou novinka nese.

Na YouTube je Content ID hodně citlivý a diskutovaný nástroj, jenž podléhá přísným pravidlům a pro jeho správné používání je organizována řada školení a udělovány různé certifikáty. Takovýto nástroj je totiž samozřejmě snadno zneužitelný a může způsobit velké újmy. Jak bude se svým Rights Managerem nakládat Facebook je ale zatím nejasné.

Nikde není psáno ani například to, kolikrát může stránka zneužít cizí obsah, než bude zablokována. Takovýchto nejasností je zatím více a musíme si tedy počkat, jak se novinka Facebooku ve výsledku vybarví.