V čem tkví úspěch Youtuberů? – Web Summit 2015

Komentářů (0) YouTube

Na tuto a související otázky se na Web Summitu pokoušeli najít odpověď Tiki Barber z Thuzio, Rene Rechtman z multikanálové sítě Maker Studios a Jonathan Cloonan z Group M Entertainment. Jednoznačná shoda panovala na tom, že hlavní společnou vlastností novodobých celebrit je schopnost konverzovat s publikem jako s vrstevníky. Tématická blízkost sama o sobě by nebyla ničím, kdyby influenceři ke svým divákům mluvili jazykem jiným, než to dělají jejich známí, kolegové, spolužáci nebo rodina v běžném životě.

Photo by Web Summit

Tiki Barber, Rene Rechtman (L->R) at Web Summit 2015, Dublin

S tím úzce souvisí i morální dilema, které zejména na českých konferencích vznášejí příznivci klasických médií. Tedy zda není autenticita v rozporu s tím, když si tvůrce nechá zaplatit za propagaci výrobku či značky. Oba hlavní aktéři debaty, Barber i Rechtman, reagovali bez zaváhání protiotázkou: “A co by na tom mělo být špatně?” “Fanoušci chtějí své hvězdy vidět úspěšné, proto jim nevadí, marketingové spolupráce,” říká Rechtman z Maker Studios. Na rozdíl od televize mají influenceři k dispozici okamžitou odezvu publika. Díky ní hned vědí, jestli jejich sponzor, anebo způsob, jakým jeho vzkaz předali publiku, narazí na nevoli či přímo odpor.

Barber i Rechtmani, kteří mají zkušenosti s marketingovou spoluprací s youtubery (v případě Tiki Barbera i “běžnými” celebritami) na globální úrovni, dále doplnili, že je klíčové, aby se tvůrce nezpronevěřil svému obsahu. “Youtubeři se proslavili díky tomu, co dělají, a jak to dělají. Snaha inzerenta vnutit jim jeho způsob vyjádření zadělává oběma na průšvih,” říká Rechtman. Barber mu sekunduje a dodává: “Značka a její integrita je dnes důležitější než kdykoli před tím.” Jelikož díky technologiím dnes každý může tvořit a získat vliv v určité skupině lidí, každý je zodpovědný za svoji vlastní značku. “Kampaň s youtubery tedy nejde plánovat a nakupovat jako klasické reklamní produkty…” táže se Cloonan z Group M, aby vyvolal diskuzi o tom, jak marketingový svět  (ne)umí správně zadávat ani vyhodnocovat kampaně s influencery.

A co nás na poli influencerů a youtuberů čeká  nebližších měsících? Podle Rechtmana je nyní světová scéa stabilizovaná a je čas na nové značky a tvůrce. Očekává tedy nové formáty a rostoucí produkční kvalitu a technickou náročnost obsahu. S rozvojem nových platforem pro sdílení výtvorů nezávislých influencerů se dá očekávat, že hlavní roli v závodech o přízeň publika a inzerentů sehrají silné tvůrcovské značky s jasným posláním (a nebude úplně hrát roli, jestli to bude snaha o silný YouTube kanál, vlastní show v televizi, nebo série formátů napříč různými kanály a platformami). Ze strany inzerentů se čeká masivní nástup menších inzerentů, kteří (stejně jako nadnárodní korporace) potřebují oslovovat nové publikum, které už klasická média vůbec nekonzumuje, a když konzumuje, tak jim už “nevěří.”

Foto: Web Summit 2015