Naučí nás Blendle platit za internetovou publicistiku? – Web Summit 2015

Komentářů (0) Ostatní

V rámci Web Summitu byl prezentován mimo jiné i zajímavý nizozemský projekt Blendle, který se pokouší změnit svět žurnalistiky a distribuce obsahu. Blendle funguje zatím v Nizozemí a v Německu a jeho cíl je prostý – motivovat lidi, aby platili za články na internetu.blendleBlendle se snaží vyřešit hlavní problém dnešního mediálního světa. Tištěné noviny a magazíny si příliš lidí nekupuje, protože prakticky vše je na internetu. Na webu se ale autoři potýkají s klesajícími výdělky z toho důvodu, že uživatelé stále častěji blokují reklamu a zároveň odmítají za přístup k obsahu přímo platit. Podle zakladatelů Blendelu ale není chyba jen na straně čtenářů.

V Blendelu proto vytvořili platformu, která je jakýmsi virtuálním obchodem s mediálním obsahem. Autoři projetu počítají s tím, že se jen málokomu chce kvůli jednomu článku, který ho právě zaujme, platit měsíční předplatné konkrétního magazínu. V rámci Blendlu je tedy možné za částky v řádech centů nakupovat jednotlivé články z bohatého katalogu domácí mediální produkce.

Na dvou trzích, kde služba funguje, se tento přístup setkává s kladnou odezvou. V Nizozemí si články na internetu kupuje půl milionu převážně mladých lidí, kteří za noviny a časopisy nikdy předtím neplatili.

Blendle je podle všeho přesvědčil především svou jednoduchostí, díky které si lze článek zakoupit během pár vteřin. Ukazuje se tedy, že představa lidí, kteří platí za internetovou publicistku, není zcela utopická. Vždyť ještě nedávno bylo nepředstavitelné, že by lidé pravidelně platili za hudbu nebo filmy. Přišly ale Spotify s Netflixem a situace se radikálně změnila.

Blendle tedy může být první vlaštovkou, která bude stát na prahu revoluce i v tomto odvětví. Žurnalistika se vlastně od hudby a filmu tolik neliší. Jedná se zkrátka o prodej obsahu.

Velkým pozitivem Blendlu je ale také to, že do jisté míry zpřehledňuje mediální trh. Zajímavý efekt má možnost jednoduše si nechat vrátit peníze v případě, že článek neodpovídá očekáváním čtenáře. Díky tomu se totiž ukazuje, že počet kliknutí na článek zdaleka neznamená jeho úspěch. Ačkoli totiž mají různé bulvární články s šokujícími titulky mnoho návštěv, mají také zdaleka nejvyšší počet žádostí o vrácení peněz. Ve výsledku to znamená mnohem spravedlivější podmínky na trhu – vydělávají nejkvalitnější a ne „nejotevíranější“ články.