Summer In The City: Jak se dělá youtuberský festival

Komentář (1) YouTube

Máme za sebou sezónu největších českých festivalů pro fanoušky youtuberů. Viděli jsme na nich mnoho dobrého, mnoho špatného a spoustu věcí, o kterých jsme byli přesvědčeni, že takto mohou vypadat jenom v Česku. Rozhodli jsme se proto vyrazit na výlet do Londýna. V této nádherné metropoli se o víkendu od 14. do 16. srpna konal největší festival pro Youtubery a jejich fanoušky v Británii.

Pepřák do letadla nepatří, Danny s Touhou ano

Na cestu jsme si krom foťáků, vstupenek a odhodlání přibalili i dva české Youtubery (a jak jsme později zjistili při bezpečnostní kontrole, i jeden zapomenutý pepřový sprej). Danny z TVTwixx a Tomáš Touha jsou dnes už klasici české scény. Důvod, proč padl los právě na ně, je jednoduchý. Oba mají skoro bezkonkurenčně zvládnutou produkční kvalitu a obsah jejich videí je zajímavý pro široké spektrum lidí. Mají mladé i dospělé publikum a sami reprezentují dvě tváře YouTube fanoušků. Dannyho diváci jsou mladší a rádi se baví. Publikum #motivacejinak hledá spíše relax a motivaci k osobnímu růstu. Obě skupiny tedy očekávají od festivalu pro Youtubery naprosto odlišný obsah i organizaci. Nás zajímalo, jak budou tito dva youtubeři akci Summer In The City vnímat ze svého pohledu a z pohledu toho, co by rádi nabídli svým divákům.

Odpolední let z Prahy se lehce zpozdil a na londýnském letišti Stansted čekalo na členy expedice poměrně dlouhé porovnávání fotek v pasech s realitou. Dopadlo to ale dobře, takže po doplnění nikotínového deficitu jedním závislým členem expedice jsme si objednali Uber a jeli do Victoria Docku. Jedná se o typický brownfield nově přestavěný na byty, hotely a výstaviště ExCeL London, kde se druhý den měl konat Creators`s Day (Den tvůrců) – zahajovací podnik festivalu Summer In The City.

Když zmatený taxikář objížděl monstrózní halu výstaviště, došlo nám, že toto bude velké. Kilometr dlouhá a cca tři sta metrů široká výstavní budova v sobě skrývala několik menších hal. Slovo menších zde ovšem nijak nesouvisí s ničím, co by sneslo srovnání s českými rozměry. To je ostatně patrné z fotografií. Samostatnou halu pořadatelé vyhradili pro prodej vstupenek, v jiné se konaly Meet&Greet akce s youtubery, další obsahovala desítky stánků a atrakcí a menší část zabraly čtyři přednáškové sály pro workshopy a přednášky, které doplňovaly program po celou dobu festivalu.

Youtubeři na prvním místě

londyn1První den, tedy pátek 14., jak již bylo řečeno, patřil výhradně youtuberům. Na tisíc tvůrců se rozptýlilo ve čtyřech přednáškových sálech a hlavní hale s atrakcemi. Po celý den se na pódiích střídali různí řečníci, kteří prezentovali tipy, triky a rady, jak ve vysoce konkurenčním prostředí YouTube v Británii uspět. Pozoruhodné bylo, že na této akci, kterou zastřešoval obsahově tým YouTube z londýnské pobočky, dostali prostor především menší a začínající Youtubeři. Takže Danny a vlastně i Touha zde patřili k těm ostřílenějším borcům.

Větší Youtubeři jako Dan Howell, Tomska, Jamie Jo nebo Laci Green byli na pódiu a svým méně zkušeným kolegům velmi nenuceně a ochotně radili, jak se co nejlépe chytit. Mezi nejzajímavější workshopy patřily ty o úspěšné propagaci sebe sama (neboli jak na marketing a PR), diskutovalo se i o zodpovědnosti Youtuberů vůči svému publiku a celé společnosti, no a zajímavé postřehy přinesl i panel o multikanálových sítích. Pro britské Youtubery, jak se zdá, je partnerství s multikanálovou sítí naprosto přirozenou součástí jejich uměleckého života. Nacházejí v něm podporu, inspiraci a peníze ze spolupráce se značkami.

londyn2Naprosto dokonalým workshopem hlavně pro začínající tvůrce byla Screening Room, kde tým YouTube Space prezentoval tipy pro ideální práci s technikou, radil jak točit sebe sama, jak vlogovat a neutopit své sdělení v nekvalitní produkci – špatném obraze a zvuku.

Pro nás i tvůrce na místě byl den velmi náročný a nutno říct, že česká scéna se má co učit. Na rozdíl od svých středoevropských kolegů totiž mladí britští tvůrci přijímají rady a jsou mnohem zvídavější. Dokonce se jen tak přistaví u svých kolegů a začnou si s nimi povídat, byť se neznají. To se stalo i Dannymu s Tomášem. Několik krát je zastavili různí tvůrci s dotazem: “Jsi Youtuber?” Následovala přátelská konverzace a výměna vizitek. Tedy následovala by, pokud by čeští reprezentanti nějaké měli.Velká lekce pro pořadatele je zase fakt, že zatímco jedna velká youtuberská akce u nás workshopy pro youtubery odbyla hodinovou přednáškou, druhá velká akce pro jistotu workshopy nezařadila vůbec.

Vyčerpaní a plní dojmů jsme se tedy vydali do města. Navštívili jsme bleskově centrum, což je v případě Londýna několikahodinová procházka. Krom nákupu v Apple Store na Regent Street jsme se prošli na Piccadilly Circus, Trafalgar Square, k Big Benu a na Tower Bridge. Jak Danny z TVTwixx tak Tomáš Touha vlogovali a natáčeli, co jim SD karty stačily. Takže na jejich kanálech najdete spoustu zajímavého materiálu.

V klidu a s úsměvem

Třetí den našeho výletu začal postřehem, že kolem ExCeLu se pohybuje poměrně velké množství lidí. Summer In The City pro fanoušky začíná. Přes obrovské rozměry výstaviště a striktní rozdělení prostoru na Ticket Hall a zbytek, nás překvapily fronty na vstupenky, které nebraly konce. Jak jsme ale později zjistili, jejich délka byla spíše způsobena přívalem lidí, než neschopností pořadatelů. Čekání totiž nebylo nijak dlouhé a nadšení fanoušci se po pár minutách hrnuli do hlavní haly nebo na Meet&Greet. Zde už ty fronty byly mnohem pomalejší. Nicméně díky přesně vyhrazeným časům a registracím na setkání s Youtuberem vše fungovalo, nikdo neomdléval, nikdo nečekal zbytečně.

londyn thumbV hlavní hale, kde byly stánky s občerstvením (saláty, fresh džusy, sendviče – žádné buřty, smažáky a pivo) a merchandise se hemžily tisíce lidí v dobré náladě. Atmosféru mírně kazily pouťové atrakce. Ale spravila ji “YouTube budka”, kde se kdokoli mohl potkat s YouTube týmem, který denně drží prst na tepu evropské videotvorby. “Přišel za mnou klučina, že chce být slavný Youtuber,” řekla nám Anna Bartošková, která má na starost přímé partnery v regionu střední Evropy a v sobotu měla v “budce” směnu. “Ptala jsem se, co chce točit, a když mi řekl, že nechce točit, ale nahrávat na svůj kanál cizí videa a komentovat je, musela jsem ho zklamat, že to je nelegální. Dohodli jsme se ale, že bude točit krátká videa, kde řekne, co má na srdci a zbytek zařadí do playlistu. Takže nakonec z něj Youtuber asi bude,” usmívá se spokojeně Anna.

Podobně jako u nás, i zde našlo mnoho návštěvníků inspiraci k vlastní tvorbě, nebo si splnili sen a potkali se se svým idolem. Jeden rozdíl zde však je. Přednáškové sály z předchozího dne se změnily v sobotu na místa, kde k lidem a s lidmi mluvili Youtubeři na různá témata. Ukazovali jim, jak tvoří, co je motivuje, dávali rady, bavili své publikum i sebe. Kromě toho se vyjadřovali společně s odborníky k tématům jako je LGBT komunita, ženy a let`s playe, jak zvládat školu a YouTube atd. Vše ve velmi kultivované atmosféře. Sice s frontami u vstupu, ale bez stresu a zklamání.

Kulturní rozdíly, nebo otázka přístupu

Celkově lze říct, že festival Summer In The City byl přehlídkou všeho, co by podobná akce měla mít. Již sedmý ročník totiž svým hostům i hvězdám přinesl zábavu, poučení, odpočinek, kvalitní zázemí a občerstvení. “Letos jsme poprvé v ExCeLu,” řekl nám Dave Bullas, jeden ze spolumajitelů pořádající agentury. “Viděli jsme podobné akce různě po Evropě, ale chtěli jsme, aby ta naše byla jiná. Dávali jsme jí dohromady s tvůrci, kteří v té době rozhodně nebyli tak slavní. Většina z těchto lidí (ukazuje na slavné Youtubery v místnosti pro účinkující, kde sedíme), je zde dobrovolně – bez nároku na honorář. Berou to jako svou akci, kde se potkají s fanoušky a mohou si navzájem promluvit sdílet své zkušenosti a zpropagovat svoji tvorbu,” dodává Dave.“Letos jsme prodali asi deset tisíc vstupenek. Volné vstupenky dáváme jenom doprovodu postižených osob,” reaguje Dave na náš dotaz o návštěvnosti a dodává: “Pokud chtějí přijít rodiče, musejí zaplatit. Ale vzhledem k tomu, že dva metry od haly jsou restaurace a stánky, kde může sedět kdokoli z ulice, nemusí platit, ani se účastnit programu, pokud nechtějí.” Inu opět doklad toho, že britská scéna je přece jenom o pár let před námi. Dovedete si představit, že by čeští Youtubeři vystoupili na akci zadarmo, protože je to pro ně příležitost setkat se s fanoušky? Místo toho se každý rok opakují videa o tom, že na akci nejedou, protože jim pořadatel nenabídl dost peněz. V tomto světle zní Summer In The City jako akce z jiné planety. Slova: “Chceme mít jak program pro fanoušky, tak pro youtubery. Dáváme velký prostor vzdělávací částí a velikost akce nám případá adekvátní tomuto poslání,” pak zní jako kdyby pořadatelé měli v hlavě i misi a vizi, nikoli jenom peníze.

O to víc nás mrzí, že jsme nezůstali do neděle. Večerní let, který nás donutil absolvovat jízdu ucpaným Londýnem až na provinční letiště v Lutonu, nám však poskytl čas vstřebat zážitky a zformulovat výsledný dojem. Ten lze shrnout do několika vět. Summer In The City byl skvělou ukázkou toho, že zábava se dá dělat velmi rozumně, v klidu bez vypjatých situací u front na hot-dog. Může to být platforma pro vzdělávání Youtuberů, jejich setkání se zástupci značek, členy YouTube týmu a vzájemný networking. Fanoušci mohou být klidní, protože vědí, že se na ně dostane. Nikdo nemusí kolabovat vedrem nebo dehydratací, ochranka se může usmívat a pořadatel nemusí řešit hvězdné manýry a doufat, že si za rok Youtubeři neřeknou dvojnásobek toho, co letos.

Je to rozdíl ve vyspělosti a kultivovanosti společnosti české a britské? Nebo je to otázka rozhodnutí, co je pro pořadatele, účinkující a diváky důležité, a jak tvrdě za svým cílem chtějí jít? Anebo je to snad pouhá přítomnost zmiňované vize a motivace, která není čistě ekonomická…?