YouTube a mýty okolo sponzoringu videí

Komentářů (0) YouTube

Skvělou příležitostí pro YouTubery, jak zaujmout, rozšířit si svou diváckou základnu a také si přijít ke slušným penězům, je sponzorovaný obsah. YouTubeři mohou využít spolupráci s různými firmami a značkami a za peněžní odměnu jim ve svém videu udělat reklamu. Aby taková spolupráce mohla být navázána, YouTuber samozřejmě musí být pro danou firmu něčím zajímavý a mít slušnou základnu sledujících. I právě ti zajímaví však sponzoring často nevyužívají, za což mimo jiné mohou i mýty, které se o sponzoringu mezi uživateli YouTube šíří.

1) Sponzorovaná videa nejsou povolena

Prvním z mýtů je ten, že YouTube sponzoring videí zakazuje. Nic takového není pravda a AdSense přímo od Googlu rozhodně není jedinou legitimní cestou, jak na YouTube vydělávat peníze. YouTube umisťuje reklamu k vašim videím a zakazuje využívat vlastní alternativu reklamy tam, kde má Google své obdobné řešení. Zkráceně, nesmíte napodobovat reklamy v podobném formátu jako vám nabízí samotný Google. Obsah videí, to o čem se ve videu mluví, nebo jaké věci se v něm vyskytují a používají, je čistě vaše věc. Je dobré si přečíst příslušné zdroje v nápovědě na YouTube. Je tam podrobně popsáno, co se smí, co je za hranou, a jaké sankce hrozí, když překročíte povolenou míru reklamního sdělení. Navíc je dobré obrátit se třeba na partnerskou multikanálovou síť, aby vám poskytla relevantní informace a případně reklamní obsah ve videu, který natočíte pro klienta, zkontrolovala.

2) Sponzorovaná videa jsou méně kvalitní, méně zábavná a mým divákům se nebudou líbit

Další běžnou mýlkou je názor, že jsou sponzorovaná videa ze zásady špatná a nudná. Kvalita sponzorovaného videa totiž závisí jen a jen na vás. Firmy si někdy diktují, jaká konkrétní fráze či informace má ve videu zaznít. To však nutně nemusí znamenat pokles kvality zbytku videa. Vy jste médium a je jen na vás, jakým způsobem podáte informaci svým divákům. Každá značka má navíc své oddané fanoušky, pro které bude naopak lákadlem a kladem to, že ji ve videu uvidí.

Vaši diváci vás sledují proto, že jim poskytujete zábavu a autentický obsah, kterému důvěřují. Vaši fanoušci vás a váš obsah znají. Věří tedy, že pokud jim doporučíte nějaký produkt či značku, sami v něj věříte. I ti nejznámější tvůrci na YouTube produkují sponzorovaný obsah a není na tom nic špatného. Vaši diváci od vás chtějí více lepšího obsahu a sponzorovaná videa vám mohou dát finanční svobodu k tomu, abyste jim vyhověli. Svou kreativitu, zábavnost a kvalitu můžete prokázat na sponzorovaném videu stejně, jako na kterémkoli jiném.

3) Má videa nebudou upřímná

Klasickou obavou, která brání YouTuberům v produkci sponzorovaného obsahu je ta, že by ztratili svou upřímnost, autenticitu a důvěru svých diváků. Jako tzv. „social media influencer“ dbáte na svou důvěryhodnost a přirozeně se tedy bojíte, že reklama by jí mola uškodit. Tato obava je však rovněž lichá. Zamyslete se.

Jistě existují desítky produktů a značek, které denně používáte a máte rádi. To, že uděláte něčemu reklamu přeci neznamená, že musíte lhát a přikrášlovat. Na tom podělit se o pozitivní zkušenosti a pochválit či podpořit značku, kterou máte rádi, není nic špatného. Můžete si tím navíc vydělat slušné peníze. Produktů a značek je skutečně nepřeberné množství a je jen na vás, abyste si vybrali takovou, jejíž podporou nenabouráte svou důvěryhodnost.

Položte si tedy otázku: Kdyby za mnou přišel kamarád a zeptal se na nějaký produkt, doporučím mu ho? Pokud si odpovíte kladně, nemáte problém. Vaši diváci vás berou jako autority a virtuální kamarády. Když však s odpovědí musíte váhat, nebo hledat výmluvy a důvody, proč značku nebo výrobek doporučit, rozmyslete si, jestli vám vydělané peníze stojí za ztrátu důvěryhodnosti.

No a na konec ještě zvažte, kam až se necháte klientem tlačit. Existují různé formy sponzorovaných videí a různí jsou i klienti. Od těch, kteří budou respektovat vaší tvůrčí svobodu a integritu, přes ty, kteří chtějí mít ve videu konkrétní sdělení, až po ty, kteří vám vnutí vlastní štáb, místo a scénář. Máte-li zůstat věrni sobě a divákům, držte se firem, které vám umožní uchopit jejich reklamní sdělení vašim způsobem.

4) Je příliš těžké najít si sponzora

Nejrelevantnější obavou je asi strach z toho, že najít sponzora bude příliš těžké. Pro nezávislého tvůrce je samozřejmě složité navázat kontrakt s firmou. Naštěstí na to však nejste sami. Díky spolupráci s multikanálovou sítí můžete oslovit i potenciálně nedosažitelné klienty. Nebo naopak můžete objevit klienty nové. TUBRR je česká multikanálová síť, jejíž tým už dlouhá léta úspěšně působí v internetové reklamě. Kromě kontaktů a výhodných nabídek sponzorovaných videí pro Youtubery pracuje aktivně i na spokojenosti klientů a má dokonce automatizovaný systém pro sledování kampaní. Díky tomu může garantovat spokojenost obou stran.

5) Smlouva a další náležitosti sponzorství jsou příliš složité

Toto může být pravda zejména ve chvíli, kdy jednáte s větším klientem. Tím, že začnete inkasovat peníze za propagaci nebo podporu nějaké značky či produktu, vstupujete do světa regulérního obchodu, který má své zákonitosti. Mimo jiné je důležité hlídat si termín, kvalitu, schvalovací procesy před vydáním videa. Záludností ale může být víc a je rozhodně správně mít všechny detaily stanoveny předem. O to těžší to budou mít případní neseriózní sponzoři, kteří si nechají udělat propagaci, ale s placením otálejí.

I zde platí, že učený nikdo z nebe nespadl. Pokud to jenom trochu lze, neváhejte využít služeb své partnerské sítě. TUBRR vám nabízí reklamní projekty, kde máte zaplacení zakázky při dodržení podmínek z vaší strany zaručené. Anebo se alespoň poraďte s někým, kdo má dostatek zkušeností na to, abyste se neupsali k něčemu, čeho pak budete litovat.